Теме: Фотографске технике

Фотографисање воде – дужина експозиције

Скраћена веза: http://pedja.supurovic.net/veza/6971

Знате ли какав ефекат можете да добијете фотографисањем воде, променом трајања експозиције?

Са веома кратком експозицијом можете ухватити капљицу у лету и забележити њен облик. Веома дугом експозицијом капљица воде се сва размаже и оставља паучинаст траг.

Кратку експозицију обично није тешко постићи, само треба да имате довољно светла. За дугу експозицију потребно је да радите у условима када је мање светла да не бисте добили пресветљену фотографију. То значи или да снимате у сумрак или да користите НД (Neutral Density) филтере како бисте вештачки затамнили снимак.

Да бих вам сликовито приказао какав ефекат трајање експозиције има на снимање воде направио сам серију фотографија, једног те истог кадра, са са различитим трајањима експозиције. Фотографисао сам у рано поподне, по зимском облачном дану, тако да је већ тако светло омогућило да користим дуже експозиције приликом снимања. Почео сам од кратке експозиције и у сваком следећем снимку продужавао време снимања.

1/1000s, f3.8, ISO 400

1/500s, f5.6, ISO 400

1/250s, f8.0, ISO 400

Приметите да, како сам продужавао време експозиције, морао сам све више да затварам отвор бленде како бих добио исту количину светла. Најмањи отвор бленде који сам могао да добијем на објективу је f8, тако да нисам могао да је затворим више од тога. Даље продужавање експозиције би довело до пресветљавања снимка.

Да бих то избегао, на објектив сам додао НД8 филтер. Он затамњује објектив за три бленде. Поред њега додао сам и поларизациони филтер који није имао своју изворну функцију већ и он по свој природи додаје једно бленду-две затамњења па сам га употребио како додатни НД филтер.

Разлика је приметна – морао сам да повећам осетљивост на ISO 1600 да бих на 1/125s добио довољно светла. Следе фотографије са НД филтерима.

1/125s, f4.6, ISO 1600

1/60s, f4.6, ISO 800

1/25s, f5.0, ISO 400

1/10s, f6.5, ISO 200

1/5s, f6.4, ISO 100

1/3s, f8.0, ISO 100

Ефекат је веома леп, а изгледа невероватна трансформација изгледа воде коју можемо постићи само мењањем параметара снимања.

Дужина експозиције од 1/3s је највише што сам могао да постигнем. Да сам наставио да је продужавам, поново бих добио пресветљену фотографију. Но, ово нису крајње границе, да сам сачекао сумрак, тада бих могао још да продужим екпсозицију и добио бих још израженији ефекат на слаповима воде.

Слапови сјајно изгледају на екпсозицији од једне трежине секунде. Замислите како би тек магично изгледали да сам стварно сачекао сумрак и направио неку фотографију са екпозицијом од три, десет или више секунди.

Још једна напомена: ову серију фотографија сам направио са статива, најпре зато да бих могао да поновим истоветан кадар у више снимака, али и зато што при дужој екпсозицији постаје немогуће направити добар снимак из руке. О коришћењу статива читајте у чланку Статив и импровизоване алатке за стабилизацију фотоапарата


Поделите овај чланак са пријатељима


Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Попуните израз тако да буде тачан: *